HTML

Szücsike agyszüleményei

Mindenféle, ami az eszembe jut - ha az eszembe jut...

Utolsó kommentek

2015.12.15. 11:06 lezse

Mindennapi morgolódásaim: a MÁV új menetrendje

mav_flirt.jpg

Igen, már megint morgolódom, és igen, már megint a MÁV miatt! Most éppen a december 13-án életbe lépett új menetrend, ami kiverte nálam a biztosítékot. Már azt sem értem igazán, hogy miért kell minden évben új menetrendet készíteni, főleg akkor, ha a korábbi működik és az utasok nagy része még elégedett is vele. De mindegy is, lépjünk ezen túl, csinálják csak meg az új menetrendjüket, akiknek ez a munkájuk - ha már ebben a „kényszeres menetrend készítési mániában” szenvednek -, dolgozzanak meg a pénzükért. Ám, könyörgöm, szándékosan ne rontsanak már el jól működő dolgokat!

Bár már vasárnap óta hatályos az új vasúti menetrend, én csak ma reggel szembesültem a változtatás minden kellemetlen következményével. Az első meglepetés: piros színű Flirt-vonat érkezik a megszokott, normál gyorsvonati kocsikból álló szerelvény helyett. Nem tehetek róla, én nem szeretem a Flirt-öt, amivel eddig csak akkor utaztam, ha nagyritkán nem gyors-, hanem személyvonattal küzdöttem le a Tatabánya-Budapest / Budapest-Tatabánya távolságot. A Flirt lehet, hogy újabb, lehet, hogy gyorsabb mint a másik szerelvény, talán még a wc tisztább, sőt légkondis és ingyen wi-fi is elérhető rajta, ám mindez mégsem tudja a saját szimpátiamérlegemet a pozitív irányba kibillenteni, ugyanis a piros kígyóvonat egész egyszerűen kényelmetlen! Tíz percet nem lehet hátfájás nélkül ülni a kockás huzattal bevont fapadokon.

Aztán rögtön a második meglepetés: csak egy Flirt kocsi érkezik. Na mármost ez a vonat - ami múlt vasárnaptól mindössze az eddig megszokottól két perccel korábban, azaz 6 óra 32 perckor indul - leginkább olyan embereket szállít, akik dolgozni mennek a fővárosba; megkockáztatom, csak Tatabányán száznál is többen szállnak fel minden reggel a szerelvényre. És e Hegyeshalomból induló szerelvény Tatabányáig már megáll - hogy csak a nagyobb vasútállomásokat említsem - Győrben, Komáromban és Tatán is. (A Komárom-Esztergom megyei megyeszékhely után pedig még Bicskén és Biatorbágyon is...) Az internetes szabad enciklopédia szerint  egy-egy ilyen csuklós motorkocsiban 200 másodosztályú, plusz 11 felcsapható ülőhely található, az állóhelyek száma pedig 164, ha és amennyiben 3 főt számolunk egy négyzetméterre. Azaz, ha jól számolom, egy ilyen, 64 méter hosszú szerelvényben 375-en férnek el. Ebből nem nehéz rájönni arra, hogy már Tatabányán is komoly közelharc folyik az addig megmaradó egy-egy ülőhelyért és az állóhelyek száma is rendesen lecsökken, mire ideér a vonat... S mindez alig kerül többe havi 42 ezer forintnál... Mármint ha bérletet vesz az ember.

Egy külön szociológiai tanulmányt megérne az utasok véleményének elemzése, s most én sem sorolnám fel mindazt, amit ma reggel hallottam - már csak azért sem, mert az „elmennek ezek a jó kurva anyjukba” még az enyhébb és nyomdafesték tűrőbb mondatok közé tartozott. Én magam is nyeltem egy nagyot, elszámoltam húszig (ez egy tipikusan olyan szituáció volt, amikor a tízig számolás már nem segít), s megpróbáltam megnyugodni. Persze nem sikerült, így magamban füstölögtem végig a kicsivel több mint 40 perces utat Kelenföldig.

Kíváncsi lennék, mi az oka ennek a radikális „szerelvénycsökkentésnek”. Nyilván van valami hivatalos magyarázat gazdaságosságról, kihasználtságról, fajlagos költségekről, satöbbiről, de nekem van egy olyan érzésem, hogy ez az egész arra megy ki, hogy az utasokat (pardon, az Utazóközönséget) átszoktassák az országon belül közlekedő intercitykre (IC) vagy a nemzetközi eurocitykre (EC) - amelyek belföldi állomásokon is megállnak -, illetve az egyszerű személyvonatokra és a gyorsvonati „kategóriát” néhány éven belül kivezessék a köztudatból. Aki ugyanis megunja a tömegnyomort, az vagy átszokik az immár óránként (korábban 2-3-4 óránként) közlekedő intercitykre/eurocitykre (és kifizeti az utazáshoz szükséges több száz forintnyi pót- és helyjegyeket) vagy pedig átül a személyvonatokra, amik viszont természetesen minden állomáson és megállóhelyen megállnak és már egy Tatabánya-Kelenföld viszonylatban is majd 10 perccel hosszabb a menetidejük.

Ezen feltételezéseimet erősíti még az is, hogy délután - vagyis amikor hazafelé tart a „jómunkásember” - már jóval kevesebb gyorsvonat jár, mint korábban. A tavalyi menetrendben még 19:38-kor is indult gyorsvonat Győr felé, december 13. óta viszont 17:53-kor indul az utolsó, ezt követően már csak személyvonattal, IC-vel, vagy EC-vel juthatok haza.

Nem szeretem az összeesküvés-elméleteket, de most magam is gyártok egyet, aztán mindenki szűrje le a tanulságot saját magának: egy személyvonat két, összekapcsolt Flirt kocsiból áll... Számomra most már minden világos!

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://szucsike.blog.hu/api/trackback/id/tr838173890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása